Een uithangbord laat uw bedrijf of locatie in het oog springen.
In Nederland is er niet echt een traditie om een maatwerk uithangbord op te hangen. Vaak komt het neer op standaard aangeboden technieken en materialen, waarbij de grafische vormgeving alles moet 'dragen'. Daarom ben ik ook erg blij als zo'n opdracht voorbij komt.
Uithangborden en naamborden zijn er om de voorbijganger te wijzen op het bedrijf of de locatie. De vormgeving van het geheel helpt om in het oog te springen, maar ook om al wat van de sfeer over te brengen.
Er zijn dan ook meerdere factoren die meespelen in het ontwerpen van zo'n bord. Zo zijn er factoren die vast staan, dank aan een vast lettertype bij een bedrijfsnaam of logo, maar ook budget of materiaal. Hieronder een paar voorbeelden van zo'n proces.
'd Oertocht 
Een jong Arboretum in Niebert
"Wie een boom plant, gelooft in de toekomst"
Jan Woltema had altijd al de droom om een arboretum aan te leggen. En zo heeft hij een akker binnen een paar jaar omgetoverd tot een bijzondere bomenverzameling. Daar hoort een bord bij; en de plank had hij al uitgezocht. De zaagsporen moesten blijven.
De naam 'de Oertocht' refereert aan een tocht (vaart of afwateringskanaaltje) dat intussen niet meer terug te vinden is in de streek. "Vroeger gingen we er ieder jaar heen om hem gezamenlijk op te schonen." Met deze informatie en de plank ging ik aan de slag.
Met wat research kon ik erg weinig terugvinden op de topografische kaart, en in het veld kon ik niets meer terug vinden in een nat coulissenlandschap vol met smalle percelen omzoomd met elzensingels. Het leek me daarom ook mooi om toch iets meer over te houden dan alleen de naam dus verwerkte ik de tocht in de naam. Alleen een blauwe streep zou verwarren kunnen werken, en zo begon het idee van bomen te ontwikkelen. Jan werd erg enthousiast en wou heel graag dat dan de 4 jaargetijden er dan in verwerkt werden. Zo was een kleurrijk bord ontstaan.
Het Arboretum 'd Oertocht is het hele jaar gratis toegankelijk [kaart]
de Baggelhof 
Een uithangbord in weer- en wind.
Er moest een opvallend bord komen, zodat mensen niet meer hoefden te zoeken naar de ingang van de kwekerij. Het logo was al ontworpen maar het lettertype mocht aangepast worden. Omdat de woorden erg lang zijn, is gekozen voor meerdere lagen van planken, ipv alle tekst op een bord proppen. Omdat ik er van uit ging dat op een kwekerij het het hele jaar druk is, er rekening gehouden moet worden, dat het bord niet regelmatig geschuurd en in de olie gezet zal worden. Eikenhout is hier prima geschikt voor. Maar het heeft ook invloed op het lettertype. Hier zijn letters toegepast die zelfs als er geen kleur meer aan zit, toch op afstand nog goed te lezen zijn.
Veldzicht
Sfeervol naambord voor een huisje
Binnenkort hangt ze buiten. Nu zit ik nog in het proces van loslaten. Dat hele proces van ontwerpen, uitproberen, keuzes maken bindt je aan maatwerk. En dan hoop je dat het lang mee gaat en gewaardeerd wordt, maar vooral dat het z'n functie goed vervuld.